Pirkan Kylien väen keke-vinkit!

Pirkan Kylät organisoi Pirkanmaalla Kestävän kehityksen viikkoa 25.9.-1.10.2023. Toista kertaa järjestettävällä tapahtumaviikolla oli mukana hieno joukko yhdistyksiä ja yrityksiä toteuttamassa erilaisia kestävyyteen liittyviä tapahtumia. Myös Pirkan Kylien väkeä esittäytyi viikon aikana Facebookissa kertomassa omat kestävän kehityksen vinkkinsä. Kokosimme viikon keke-vinkit vielä yhteen kotisivuillemme.

—–

Maanantai 25.9.  –  Hallituksen pj. Juha Kuisma

Iso aitta sitoo hiiltä! Kuvassa 81 pelkkaa väliaikaiseen taapeliin aseteltuina Kuismantie 31:ssa Lempäälässä. Poistan niistä loka-marraskuussa kuoret ja teen kunnollisen sateen ja talven kestävän katetun taapelin. Näin puut saavat kuivaa ilmavasti suunnilleen seuraavat 1,5 vuotta, kevääseen 2025.

Puista teen pihapiiriin kaksikerroksisen aitan. Hyödyllistä monikäyttötilaa moneen tarpeeseen, talonpoikaiseen maisemaan soveltuvassa muodossa.

Jos nyrkkisääntö on, että yksi kuutiometri puuta vastaa 1000 kg hiilidioksidia, niin tuleva aitta sitoo suunnilleen 5,5 tonnia hiiltä. Kun täkäläiset vanhimmat aitat ovat iältään 250 vuotta, tulee tämä määrä hiiltä sidotuksi ainakin 250 vuodeksi. Samalla kun nykyisten ja tulevien asukkaiden elämänlaatu nousee.

 

Tiistain 26.9.  –  Kyläasiamies Jani Hanhijärvi

Rakennan lapsillemme pihatien päähän katosta, jossa voivat vaikkapa sateella odotella koulutaksin saapumista. Tällä hetkellä keskeneräinen rakennelma tosin näyttää toimivan tyttärien kesäkioskina.

Rakennelma on tehty tuplaleveän kuormalavan päälle, jolloin sitä pystyy siirtämään traktorin perässä (lavarakenteen edessä nyt irrotettavat puuosat). Seinät ja katto ovat puuta, joka on sahattu kenttäsahalla vuoden 2011 Tapanin myrskyssä kaatuneista puistamme. Lattia on koottu muutama vuosi sitten valmistuneen vierasmajan jämälaudoista.

Oviaukon lisäksi tulee kolme korkeahkoa ikkunaa siitä syystä, että kotitalomme remontista juuri sellaiset ovat joskus yli jääneet – kannatti siis säästää, nyt niillekin tulee käyttöä! Ikkunapinta-alaa on myös siksi paljon, että koulutaksin saapumista voi tarkkailla molemmista suunnista ja eri korkeuksilta ja eri kohdista.

Uutena olen joutunut ostamaan ruuvit ja muutamia kulmarautoja, myös kestopuun katoksen alimmaisena osana kuormalavan alle – mutta siinä ne uutena hankitut. Tekele on vielä viimeistelemättä ja muutamat keke-ratkaisut tekemättä, mutta valmistunee ihan siis lähiaikoina.

Olen hyödyntänyt rakentamisessa vanhoja kuormalavoja ennenkin. Samalla systeemillä on valmistunut Kommeen Kurjen majoitusvieraille kaksi puuceetä, muutamia puusuojia nuotiopaikoille, erilaisia säilytystiloja, roskakatos ja miniterassi kärrysaunan edustalle. Kaikki keke-hengessä, persoonallisia ja helposti siirrettäviä malleja.

 

Keskiviikko 27.9.  –  Hallituksen jäsen Mari Alanen

Olen Mari Alanen, maanviljelijä Sarkolasta, kauniista kylästä Nokian ja Sastamalan rajalta.

Päiväni alkoi puuron keitolla niinkuin muutkin aamut. Jätän puuron hautumaan aamun navettatöiden ajaksi. On jo hyvä nälkä, kun on palvellut lehmälaumaa muutaman tunnin.

Puuron syön voisilmällä, mustikoilla ja maidolla, tänään oli myös puolukoita kaverina, kun on sesonkikausi. Eilen pääsin koirien kanssa lenkille ja metsäpolulta löytyi mukaan muutama kanttarelli ja suppilovahvero. Niistä paistoin omien kanojen munien kanssa voimaa antavan annoksen ruisleivän päälle.

Muiden töiden ajaksi laitoin uuniin kypsymään oman pihan perunoista tehtyä perunasoselaatikkoa, mihin potkua antoi tilallamme tuotettu naudan jauheliha. Näissä fyysisissä töissä on etuna, että ruoka maistuu tosi hyvältä.

Päivän ohjelmassa oli myös hiehojen laidunaidan siirtoa. Mietin, että märehtijät ovat ihmeellisiä, kun muuttavat hyvin hiiltä sitovat vihreät ruohot ihmisille hyväksi proteiinin ja energian lähteeksi. Taidan olla etuoikeutettu, kun saan tehdä tätä maailman tärkeintä työtä!

Iltapäivällä ennen navetta-askareita oli traktorin osan haku Purkupojilta Pälkäneeltä. Kestävää kehitystä on myös etsiä toimivaa käytettyä vaihtoehtoa uuden sijaan.

Tilan vanha isäntä valmistautui kyläkoulun perunannostoon kokeilemalla pikkutraktorin ja vanhan nostokoneen toimivuutta pihamme perunamaalla. Niitä kertyikin komeat laatikot ja nostoväkeä löytyi kolmesta sukupolvesta. Kasvun salaisuutena on hyvin kompostoituneesta lehmän lannasta tehty kasvimaa. Me päästiin vielä tyttöni kanssa iltalenkille meillä asuvien ystäviemme hevosten kanssa.

Iltapalaksi vielä pihapuissa kasvaneita omenoita ja kriikunoita. Työni haasteena on sitovuus eli ennen nukkumaan menoa vielä kierros navetalla, missä riitti peruspuuhat. Joskus poikii lehmäkin illalla.

Kestävällä ja mahdollisimman luonnonmukaisella tavalla tuotettu ruoka, mikä on kasvanut lähellä on tärkeintä kestävää kehitystä. Huomenna mennään nostamaan kyläkoulun perunat, joista valmistetaan lähiruokapäivän lounas kylän lapsille, tulevaisuuden kehittäjille!

 

Torstai 28.9.  –  Hallituksen jäsen Pertti Nikula ja hankevetäjä Kirsi Oesch

Sähköpyörä ja julkinen liikenne, siinäpä pari. Nykyään myös maaseudulla liikkujalle kestävä ratkaisu nämä kaksi. Sähköavusteinen polkupyörä kuljettaa mukavasti vaikka sen sata kilometriä yhdellä latauksella – varsinkin jos raaskii avustusta käyttää säästeliäästi. Sillä ja julkisella liikenteellä tavoittaa aika monta paikkaa Pirkanmaalla kunhan ei ole jäniksen selässä matkoillaan tai sokerista tehty.

Ensimmäisessä kuvassa on Pirkan Kylien hallituksen jäsen Pertti taannoisessa hallituksen kokouksessa, jonne matkat sujui viime vuosikymmenen mallisen, akultaan jo remontoidun sähköavusteisen pyörän avulla ja omalla aurinkosähköllä. Toisessa kuvassa sitten Ilmastohankkeen Kirsi KyläAreenan pyöräretkellä Perniössä. Oma sähköavusteinen pyörä mukana tottakai sielläkin ja matkaketjuna paikan päälle oli Nyssen ja parin junan ja Salosta Perniön pyöräilyn yhdistelmä.

Mitä se sähköisen tai puhtaasti polkuvoimaisen pyörän kuskaaminen junassa tai bussissa kustantaa ja miten se toimii? Hommahan onnistuu liki joka bussissa ja junassa paitsi pendolinossa ja kaksikerroksisessa busseissa. Vahva suositus pirkankyläläisiltä!

Aiheesta lisää Ilmastohankkeen blogissa.